| |
|
|
|
|
» warto wiedzieć » pływanie niemowląt i przedszkolaków
Narodziny dziecka to niesamowite przeżycie dla każdej mamy i każdego taty. Jako rodzice staramy się zapewnić swojej pociesze jak najlepsze warunki życia. Opiekujemy się nią, żeby była zdrowa i szczęśliwa. Wielu rodziców często zapomina, lub po prostu nie wie, że już w okresie niemowlęcym i wczesnego dzieciństwa, należy dostarczyć dziecku, odpowiednich dla niego bodźców do lepszego rozwoju fizycznego. Jednym z łatwiejszych i bezpieczniejszych sposobów na wspomaganie rozwoju fizycznego naszego dziecka są ćwiczenia w wodzie, a później pływanie. Oczywiście warunkiem, że rodzice wiedzą jak ćwiczyć z dzieckiem. Należy pamiętać, że w przypadku małych dzieci do 4 roku życia nie ma mowy o pływaniu, tylko o ćwiczeniach oswajających ze środowiskiem wodnym. Dzięki tym ćwiczeniom wykształcają się u dzieci prawidłowe nawyki i zachowanie w wodzie.
Korzyści jakie przynoszą ćwiczenia z dziećmi na basenie już od okresu niemowlęcego:
- Zajęcia zorganizowane w wodzie dla niemowląt i dzieci młodszych rozwijają osobowość i zdolności socjalne dzieci przez przebywanie w grupie rówieśników,
- woda umożliwia ruch w trzech płaszczyznach zanim dziecko jest zdolne poruszać się samodzielnie na lądzie. Dzięki temu rozwijają się zdolności ruchowe i poprawia się kondycja,
- włókna mięśniowe leżące bezpośrednio pod skórą są stymulowanie intensywnie przez dotyk rodzica oraz wodę (woda opływa całe ciało, działa opór wody). powoduje to efekt relaksacji i reguluje napięcie mięśni,
- w wodzie potrzeba mniej statycznej pracy mięśni (np. do pokonywania grawitacji) więc zwiększa się możliwość do pracy dynamicznej. Kościec jest odciążony, a mięśnie się wzmacniają,
- woda reaguje i odpowiada na ruch dziecka, ale też sama się rusza i oddziałuje na ciało dziecka. Dziecko musi przeciwdziałać zmianom pozycji, a więc poprawia się zmysł równowagi,
- letnia woda (31-33 st. C) powoduje głębszy oddech, aktywizuje układ krążenia,
- w momencie kontaktu z wodą i z powodu zanurzania klatki piersiowej w górę i w dół początkowo oddech przyspiesza, po chwili staje się coraz dłuższy i głębszy. Poprawia się inhalacja, a mięśnie towarzyszące oddychaniu są wzmacniane, co prowadzi do rozwoju klatki piersiowej,
- porównując grupy dzieci pływających w stosunku do niepływających stwierdzono m.in., że "pływacy" lepiej adoptują się do nowych sytuacji, mają wyższy poziom pewności siebie i niezależności, mają większy repertuar ruchów i bardziej pozytywne emocjonalne zachowania (częściej się uśmiechają, mniej płaczą) a także charakteryzuje ich większa emocjonalna stabilność, dążenie do komunikowania się z rówieśnikami i zgłębianiem gier,
- zajęcia w wodzie wspomagają rehabilitację dzieci z dysfunkcjami narządów ruchu, integrują dzieci niepełnosprawne zarówno fizycznie jak i umysłowo z dziećmi zdrowymi,
- pływanie dzieci z rodzicami pogłębia więzy między nimi,
- systematyczne chodzenie na basen, przyzwyczaja dziecko do aktywnego spędzania czasu,
- regularne chodzenie na basen uodparnia dzieci na infekcje,
- stanowi doskonały sposób na relaks, zarówno fizyczny jak i psychiczny,
- dzieci poprzez pływanie stają się odważniejsze i pewniejsze siebie (Dąbrowska, Przybylska 2011).
|
|
|
|
|
|